Uveřejněno v EČČB 2010/02
Na svém 3. zasedání přijal 32. Synod ČCE novelizovaný „Řád výchovy a vzdělávání v církvi“ (ŘVVC), kde v článku 2., 1. (a
jediném) odstavci formuluje „Obsah výchovy a vzdělávání v církvi“ takto:
Obsahem výchovy a vzdělávání v
církvi je poznávat Písmo svaté, naslouchat Božímu slovu dosvědčenému dílem
Ježíše Krista a na slyšené slovo odpovídat v modlitbách i v životních postojích
sborů i jednotlivců.
V Poradním odboru pro vzdělávání laiků
královéhradeckého seniorátu považujeme centrální
stanovení cílů výchovy a vzdělávání za významné (viz moji recenzi knihy Katecheze). Někdo může
namítnout, že ty jsou přece jasné, dané biblí, divit se, že si je nejsme
schopni sami vymyslet. A možná máme i ostych, proto se někdy i na SR o cílích
evangelické edukace (edukace = komplex výchovy a vzdělávání) hovoří váhavě jako
o „otevřených“. Ale z pedagogického hlediska je nemožné učit bez
definovaných cílů, a z hlediska systémové pedagogiky není myslitelné
provozovat edukaci v rámci společenství, které nemá svůj cíl definovaný. Jak
deleguje celek konkrétní výkon na nižší organizační složky (v našem případě na
senioráty a sbory), musíme dotvářet tyto cíle do konkrétnějších podob. Na
těchto postech však nestojí katecheta sám za sebe. Centrální definice
edukačních cílů tak deklaruje, že církev za svými pěšáky v poli stojí, že
je podporuje, že jí není lhostejné, co na bohoslužbách, presbyterkách,
nedělních školách, při výuce náboženství atd., dělají.
Vzdělání soudobá pedagogika definuje jako
kompetenci, tedy schopnost, samostatnost vzdělaného při různých výkonech.
Výchova a vzdělávání vyvazuje edukanta (vzdělávaného) ze závislosti na
vzdělavateli, buď si jím jedinec či celá instituce jako církev. Jenomže ten,
kdo vzdělává, může sledovat záměr přesně opačný, nemůže jej však nikdy
zajistit. Socialistické školství nás např. naučilo číst a psát, díky tomu jsme
si mohli číst zakázanou literaturu. Podobně církevní edukace stojí vždy na
rozcestí, zda se bude snažit víru svých členů řídit, nebo je podporovat
k samostatnému pohybu na jejím poli i s rizikem, že se s ní možná
rozejdou.
Jinou sociologicky reflektovanou rovinou vzdělávání
totiž je jeho funkce: zda se společnost prostřednictvím edukace reprodukuje
nebo reformuje. Přeneseno do konfesního společenství – zda je funkcí církevního
vzdělávání zachovat „starou víru“, nebo ji vylepšovat. Jsme církví vzešlou
z reformace, která si přisvojila starou patristickou zásadu o permanentní
reformaci církve. Přesto i taková se opevní v určitých pozicích a důvody
k tomu nejsou nutně chybné. Vzdělávání je vždy pod tlakem protichůdných
sil: zabránit odcizení se víře předků, současně však dává do rukou prostředky
tutéž kriticky přehodnocovat. Existují pochopitelně extrémní názory se
semperreformátory na jednom a s tradicionalisty na opačném křídle. Avšak
proč opouštět dobré tradice a proč z nich neodstraňovat omyly a bludy? A
tak se bude církevní edukace vždy odehrávat v silovém poli těchto napětí.
Pokud jde o edukanta, církevní edukace ho vybavuje
suverenitou vůči víře a světu, současně jej však chrání pro jedno před druhým.
Definovat vzdělávací cíle je proto důležité pro vzdělavatelskou instituci
samotnou: vyjadřuje, zda víc víře jedince křídla dává nebo přistřihuje. Po mém
soudu je třeba směřovat k prvému od druhého, ale neztratit přitom jistou
obezřetnost, aby nám ta víra přece jen někam neuletěla. Zároveň nám však nesmí
otupovat rozum (EZ 373,3; v novém 574).
Církevnímu vzdělávání se však pod nohy plete i ten
specifický problém, že vzdělávání je výkonem „lidského chytráctví“. Víra dar
boží. Už nový zákon tak osciluje mezi nedůvěrou k učenosti a zjištění, že
bez ní nelze ani správně rozumět písmu svatému (2Pt 3, 16 ř). I raná církev si musela
vytvořit vlastní vzdělávací systém patrný v mladších spisech. Patristé
dílem užívali pohanské filosofie, dílem textologie. Přes různá váhání se
nakonec církev stala nositelkou evropské vzdělanosti. Ale tuto pozici od 12.
století ztrácela, až se s učenci ve století 18. ocitla na válečné stezce.
Tento stav přetrvává; v kázáních nezřídka zaznívají výroky proti pyšnému
rozumu a učenosti, výsměch všem intelektuálním selháním lidstva. Stejný posun
od vzdělanostního optimismu ke skepsi a nepřátelství lze pozorovat srovnáním
písní v EZ seřadíme-li si je na časovou osu.
Církev též sdílí rozporuplný vztah ke vzdělání
s ostatní evropskou kulturou, v níž máme za protikladné postoje a
znalosti „přirozené“, „autentické“ s pouhou „naučeností“. Neučíme se
školou, ale životem. Ale i to je blud, jehož následkem společnost očekává od
vzdělávacích institucí, včetně církevních, že budou uchovávat staré dobré
nauky, avšak nepoužitelné v praxi. Víra postavená na tom co člověk přijme
při biblických či konfirmačním cvičení, je dětinská, neautentická, hodná
posměchu. První rada, kterou pak nezřídka dostávají vikáři od svých mentorů je,
aby zapomněli na všechno, co se naučili. Proč tu tedy vůbec máme ETF UK a trváme
na jejím absolvování jako na podmínce ujmout se kazatelského úřadu? Proč máme
odbory pro vzdělávání (už jen v některých seniorátech)? Také proto je třeba mít
obsahy a cíle ujasněné, aby se učilo skutečně pro život, a ne jen pro učení,
zejména je-li to život víry.
Proto je důležité, že máme ve svých řádech dokument,
na který lze navazovat. Jako u všech předchozích řádů o výchově a vzdělávání
převažují nad obsahovými a cílovými ustanoveními organizačně-kompetenční. Ale
podstatné není v kvantitě. Ostatně ani tyto články nejsou podřadné.
Dnešní pedagogika definuje cíle vyučování jako cílové
kompetence, které jsou žákům buď prostředkovány nebo jsou při nich
rozvíjeny. Čl. 2. ŘVVC v podstatě hovoří jejím jazykem. Edukace sleduje
cíle v oblasti poznání, dovedností a postojů. Čl. 2. tak splňuje i tento
požadavek. Z theologického hlediska by bylo možná lepší dát na první místo
„naslouchání Božímu slovu“, ale v ŘVVC je na prvním místě cíl
poznávací – poznat bibli. Jelikož se mi zdá dnešní reálná církevní edukace
dezorientovaná, považuji právě tento bod za páteř, a dobře definovanou páteř. Další
bod je v osobních kompetencích – naslouchat a odpovídat, a to ve vztahu
k Bohu. Tento prvek ukazuje, že církev svého edukanta staví před boží tvář
jako autonomní bytost. Dává mu potřebnou výbavu, ale zbytek je na nich. Slyšení
a odpovídání není církví prostředkováno a regulováno. Hlavní kompetencí je tedy
kompetence k samostatné komunikaci s Bohem! Většího snad nad tento
cíl skutečně není! Nakonec nás vede i do oblasti postojů, což v sobě nutně
zahrnuje schopnost rozhodování, hodnocení a sebeutváření, utváření svých
postojů. Vedle nedůvěry ke vzdělání máme také nedůvěru ke všemu, co zavání
vnuceným životním slohem. Víra však bez určitého životního slohu myslitelná
není. Nedůvěru vyvolává sklon církevní kázně
vyžívat se v malichernostech. Ale jak poznám, co je podstatné? Jen tak,
že se v tom budu cvičit. Malichernosti překonáme zase jen patřičnou
výchovou a vzděláváním. A proto je důležité, že i to patří do cílů církevní
edukace. I na tomto poli se ovšem musí křesťan chovat autonomně.
Naposled je důležitá i reflexe dvojího rozměru
výchovy – orientuje se jednak na společenství, a současně na jednotlivce. Jde
tudíž o sebevýchovu církve vzájemnou výchovou svých členů. Netýká se jen
funkcionářů. Neklade si cíle nereálné – např. uvěření v její kompetenci
není.
K zásadním kladům proto nakonec patří i
jadrnost a stručnost. Centrální definice cílů nemůže být jiná než generální.
Další úrovně vzdělávání by si podle okolností měly definovat víc a
konkrétnějších cílů. Přece bych
uvítal, kdyby tyto cíle více reflektovaly, že svůj vyznavačský život nežijeme
jen před Bohem a souvěrci, nýbrž také ve světě. A tak znovu odkazuji na svoji
recenzi oné knihy o katechetice, kde jsou cíle církevní edukace definovány
přece jen trochu hlouběji.
Poznámka pod čarou: tento 12 let starý text jsem psal ještě jako člen a duchovní ČCE, se kterou jsem se ale musel pět let na to rozejít. Proto v ní hovořím o "naší církvi", ačkoliv už takovou není. Považuji ale za prospěšné to, co jsem se jí tehdy snažil sdělit, připomenout, protože zde popsané principy a význam vzdělávání jsou stále platné.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Pravidla diskuse:
1. mluvit věcně, výstižně a ne zbytečně dlouze.
2. mluvit k věci.
3. nechat mluvit i domluvit a vnímat druhé.
4. reagovat na řečené, ne na domněnky.
5. nepodsouvat, co druhý neřekl.
6. nevyvracet, co druhý netvrdí.
7. respektovat čest oponenta.
8. oponent není satan ani třídní nepřítel, ani není nemocný.
9. pravda se dokazuje argumenty, ne silou hlasu, velkými písmeny ani hrozbami a nadávkami.
10. jiný názor je třeba pochopit, i když ne nutně přijmout, zásadně však není tvým úkolem ho potřít.
" ... lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš." (Jk 1, 20)
SLUŠNÝ ČLOVĚK MÁ JMÉNO, ANONYM JE HNUSNÝ SRAB A JEN NICKY POUŽÍVAJÍ NICKY!