Pamatujte si, moji milovaní bratří: každý člověk ať je rychlý k naslouchání, ale pomalý k mluvení, pomalý k hněvu; vždyť lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš.
Ἴστε, ἀδελφοί μου ἀγαπητοί· ἔστω δὲ πᾶς ἄνθρωπος ταχὺς εἰς τὸ ἀκοῦσαι, βραδὺς εἰς τὸ λαλῆσαι, βραδὺς εἰς ὀργήν ὀργὴ γὰρ ἀνδρὸς δικαιοσύνην θεοῦ οὐ κατεργάζεται.
(Jk 1, 19-20; ř)
Umělá inteligence dostala za úkol udělat realistickou fotografii evan- gelických farářů, kteří se upro- střed moderního, až futuristického, města přetahují o Bibli. |
Když nyní na posledním zasedání 36. synodu schválili svolení žehnat stejnopohlavním párům, neobešlo se to bez následných vzrušených reakcí. Leccos zapříčinil i způsob, jak se návrh na synod vůbec dostal. Nevzešel z žádného k podobným otázkám ustanoveného odboru, nýbrž šlo o tzv. spěšný návrh, který vzešel od někoho s hlasem poradním, zřejmě z odboru pro vzdělávání. Takový postup vedl k tvrzení jedněch, že prý nebyl dobře prodiskutován. Jiní kontrují, že diskuse se už přece vedou zatraceně dlouho.
Ty, kdo se k tomu na synodu vyjádřili, by bylo lze rozdělit do tří skupin:
- Na prvém místě jsou ti, kteří byli pro. Ti zastupovali 78% synodálů, kteří hlasovali pro, takže je to jasná převaha. K jejich příspěvkům jen tolik, že počítali i s tím, že ČCE kvůli tomu někoho ztratí, ale jiní se třeba zase najdou.
- Pak jsou tu ti, kdo byli proti. Ti vynikli nepřekvapivě tím, že byli jasně proti, ale nedokázali říct, proč. Především lounsko-žatecký farář Pavelka, o kterém se ještě zmíním.
- Poslední skupinu tvoří ti, kdo se snažili zahrát to nějak do autu. Tato skupinka se rekrutovala hlavně z prostředí církevního managementu. Jejich motivace není jednoduše postižitelná. Někdy to byl skrytý protest, většinou však nejrůznější kalkuly. Pod záminkou slabého prodiskutování se snažili odročit to na příští synod, přehodit mu tento horký brambor. Někdo je podezírá, že vůbec spekulovali o tom, že se na to za rok zapomene a vyšumí to samo. U členů synodní rady byl patrný strach z rozkolu v církvi.
Jak to dopadlo, je jasné. Již zmíněný Pavelka byl jeden z mála, kteří byli jasně proti. Ale dokázal jen říct, že to odporuje tomu, jak on rozumí Bibli. Je to sice subjektivně podané, ale postihuje to podstatu sporu nejlépe: jak vlastně rozumíme Bibli a její autoritě?
Bible:
Tady dostala AIda zadání jiné: Komenský kárá Koperníka za zbourání vesmíru. |
V námitkách proti usnesení 36. Synodu se tedy ozývá, že nebyl dostatečně prodiskutován (to ne jen 2. skupina, ale i ta 3.). Zastánci naopak rezolutně tvrdí, že se o tom diskutuje už přes dvacet let, takže to žádný problém není. Kdo má pravdu? Nechci být oportunní alibista, ale musím konstatovat, že obě tvrzení, byť protichůdná, jsou pravdivá.
Vzkaz panu profesorovi
Tomášovi Petráčkovi,
když podepsal petici
proti vlivu Aliance pro
rodinu na vládu, ukazuje,
že hlavní nadějí víry mnohých
křesťanů je, že ti druzí se
budou smažit v pekle.
Ano, mluvilo se o tom až hanba, ale byla to diskuse? Dovolím si tvrdit, že to byl jen diskurs. Klasická diskuse, je konfrontací thesí a antithesí, zahrnuje pohyb kupředu v synethesích, novým krokem se opouštějí ty dříve dosažené. Je methodou hledání a vysvětlování. Diskurs proti tomu jen verbálně vymezuje komunitou zastávané pozice. Jeho smyslem je uchování dosaženého poznání a jeho interpretace. V zásadě tedy nedovoluje žádný pohyb, protože by tím musely být prozatímní pozice opuštěny. Lenin svým lidovým komisařům vtloukal do hlavy, aby se nedali zavléct do věcné diskuse, protože by tím připustili, že i druhá strana může mít pravdu. Avšak církev, bez ohledu na to která konkrétní parta, už dva tisíce let svým ovečkám vtlouká, že musejí hlavně věřit, být věrní ve víře až do (hořkého) konce, ne intelektuálně poctiví. Víra splynula s doktrínou - s přitakáním k nějakému názoru. Ten se neřídí zkušeností, nýbrž oddaností. Církve z podstaty věci nikdy neučily lidi přemýšlet, protože co by měl udělat člověk, který dojde k závěru, že to s tím učením někde nesedí? Má být i dále věrný? Myšlení se proto v církvích deleguje vždy na osobnosti: myslet, no ano, ale jsem já snad Pavel, Augustýn, Hus, Luther nebo Kalvín, či dokonce Barth nebo Hromádka?
Ve 2. vydání slavné německé theologické encyklopedie Religion in Geschichte und Gegenwart (RGG) v roce 1927 píše u hesla Poslušnost Siegmud Jakob Baumgarten: "Jen velice málo lidí je schopno vytvořit si svůj vlastní systém. Většina lidí uplatní svoji svobodu nejlépe tak, že se připojí k nějakému systému, k nějakému širšímu celku. V mnoha oblastech to není možné. V oblasti náboženství má však poslušnost svůj trvalý význam. ... základem veškeré náboženské výchovy je poslušnost, spolehnutí na autoritu ... je nejlepší připustit působení nějakého vlivu, a neptat se hned po základech a důvodech ... bez věčných otázek a odpovědí." Je sice pravda, že z mého 3. vydání RGG z roku 1958 toto "moudro" z 18. století vypadlo, ale ještě po celé 20. století bylo mezi protestantskými theology populární. Za mého studia theologie si jeden profesor posteskl, že "Barth a Hromádka už zemřeli, a noví se nenarodili. Proto musíme čerpat z jejich díla, dokud se zase nějaký velký theolog neobjeví (Hromádka za sebe doporučoval Hanse Joachima Iwanda, ale ten raději brzo na to zemřel a nijak moc se neprosadil), a být ve střehu, abychom ho neprohlídali." Ale hlavně nemyslet! Je to totiž pohodlnější: když nemyslíte, můžete se utěšovat tím, že neuděláte chybu. Pokud jste jen pokorně a poslušně následovali autoritu, pak veškerá vaše pochybení jdou na účet autority. Proto nemohou ani tolerovat samostatné myšlení druhým, protože ti svým myšlením zpochybňují, že tohle je ta správná cesta.
Lidé z větších církví budou samozřejmě tvrdit, že neříkám pravdu: jejich církve od sekt odlišuje právě to, že jsou v ní různé proudy. Ano, jsou, ale standardizované (dříve to byli barthiáni a jiní -jáni či -ovci, charizmatici atd. dnes jakoby se to scvrklo jen na jakési konzervativce a liberály, nebo progresivisty), a navíc spolu nekomunikují. Jde jen o přihlašování se k různým autoritám, ne o vlastní myšlení (1Ko 1, 12 ř). Jak tedy mohou účinně debatovat lidi, kteří se jen vezou v nějakém systému, zastávající nauky, ne na základě zkušenosti, ale z potřeby patřit do nějaké sociální struktury? Neautentičtí křesťané nebyli nikdy školeni v řešení problémů, jejich analýze, ani v argumentaci. Jejich debaty jim pouze pomáhají k verbálnímu vytýčení svých sociálních bublin.
To má i praktické důsledky: jeden z důvodů, proč jsem se s ČCE k oboustranné spokojenosti rozešel, bylo, že když nastal praktický problém, který bylo třeba řešit, nezodpovědní odpovědní činitelé před tím ustrašeně utíkali. Jakákoliv mozková činnost jim naháněla smrtelnou hrůzu. Než aby něco rozhodovali, raději někomu takzvaně věřili, hlavně někomu, kdo jim říká, co beztak chtěli slyšet (1Kr 22, 28 he).
Snad bude i líp...
Na celé té rádoby diskusi evangelíků o vztahu k homosexuálům totiž zaráží jedna věc: na názor a postoje té druhé strany nikdo není zvědavý. Jakoby si říkali, že je jim všechno jasné. Pan Pavelka jen řekne, že to odporuje jeho pojetí Bible, ale neobtěžuje se už to dále vysvětlovat. A ani se ho nikdo nezeptá: "a tak, Tomáši, jaké je to tvé pojetí Bible?" Ale ani nikdo z toho Pavelkova tábora nepoloží otázku těm druhým: "Jak jste tedy došli k tomu svému postoji, když Bible mluví proti?" Oba tábory mají jednoduše jasno: tamti jsou fundamentalisté a homofobové a pitomci, ti druzí zase vědí, že tamti jsou liberálové, bezbožníci, Bibli nečtou, nebo si z ní dělají "trhací kalendář" (rádi jako kolovrátek citují Ř 1, 26n ř, tapetují tím různé chaty, dnes i o synodním seniorovi tím naznačují, že snad Bibli v životě nečetl) a vlastně jsou to také pitomci. Diskuse je nemožná, protože jejich komunity od nich nečekají, že budou něco zkoumat, či dokonce měnit své názory. Vysílá je do střetů jako boží bojovníky. Od nich se nečeká nic jiného, než že nepřátele Boží porazí, nebo hrdinně padnou. Církev nikdy nevybavila lidi do situace, kdy rozpoznají, že není v jejich samotném prostoru něco v pořádku. Ani reformační ne, přestože z takové situace reformace vzešla. Kritika církve? Ano, ale jen za reformace. A dnes už reformační doba není, takže ... Církev zná jen boj víry až do smrti, zachování víry navzdory všemu, i faktům, ale ne rozpoznávání omylů. Kdyby se tito lidé opravdu pustili do diskuse, museli by jednak odkrýt své slabiny, ale i naslouchat druhým, a už od počátku počítat s nějakou korekcí svých postojů. To by ale před svojí komunitou neobhájili. Vrátili by se jako matláci, nebo zrádci. To není pravdomanství, co jim nedovoluje vážně komunikovat.
Může být ale hůř: kdyby se toho Pavelky někdo zeptal, byl by Pavelka schopen odpovědět? Určitě ne. Pavelka byl totiž už dříve pozván do komise, která se postoji k homosexuálům zabývala, která loni vyprodukovala omluvu homosexuálům. Tato komise byla dost jednobarevná, ale ne vinou synodu. Ten přizval jmenovitě pana Pavelku i další podobně smýšlející, ti však práci v komisi "statečně" odmítli s výmluvou, že podezřívají tuto komisi, že jejím účelem je legitimovat stejnopohlavní sňatky. Návrh nakonec přišel z úplně jiné, nečekané, strany. Tedy možnost vyjádřit se měli, ale raději se stáhli do své bubliny. Tvrzení, že jejich hlas nebere nikdo vážně, je tedy licoměrné. Mlží nějakým pojetím Bible, které považují za tak správné, že se o něm ani nepotřebují bavit, takže se najednou ocitli mimo vnitrocírkevní debatu. Je třeba zdůraznit, že vlastní vinou.
A druhá strana, co ta by řekla, kdyby se jí už Pavelka či někdo jiný zeptal, jak z Bible vyposlechli, že mají žehnat homosexuálním párům? Ani oni nedávají jiné, než vyhýbavé odpovědi. Z křesťana jasné slovo o jeho naději nedostanete ani na mučidlech (1Pt 3, 15n ř). Pokud se pustí do nějaké takové aktivity, lidskoprávní, ekologické či jiné, není úplně jisté, zda jim to dala skutečně jejich víra, nebo by se tato aktivita bez ní celkem snadno obešla? Zda jen nenahrazuje dnes dost diskutabilní křesťanské obsahy? I konzervativní boje proti "homosexualismu", za práva rodin a jiné maskují, že se klasické křesťanské obsahy vyprázdnily. Ani farář ani profesor theologie dnes nejsou schopni říct, čemu to vlastně věří. Z mnoha farářů se stávají horliví aktivisté pro něco či proti něčemu, co ale s křesťanstvím nesouvisí. Mikuláš Vymětal, tzv. "farář pro menšiny", nedávno přiznal, že mu vlastně křesťanské obsahy nic neříkají, ale křesťanství mu umožňuje realizovat jeho aktivity (rozhovor v dnes již nevycházejícím a na webu nedostupném časopisu Notanebe). V minulosti jsem některé lidi pohněval, když jsem tyto aktivity nazval kašpařinami, ale stojím si zatím. Ač nositel akademického titulu, nikdy neprovedl žádný vědecký výzkum této otázky. Hlavně nikdy nevysvětlil své názorové přemety v této ani jiných otázkách; nikdy nevysvětlil, jak došel ke své současné pozici. Nedělá žádnou osvětu, kde by své názory obhajoval, jen vyvolává kontroverze, které lidi víc štěpí na nesmiřitelné tábory, a snaze o porozumění hledání lepšího vztahu křesťanů k homosexuálům a jiným, dříve odmítaným, spíš znevěrohodňuje a tím jim škodí.
Doc. Petr Sláma z ETF UK okomentoval rozhodnutí 36. synodu, že "je to dobrý výsledek, ale bez řešení". To není špatný postřeh, ale je mu třeba jednu věc vytknout: byla to jeho fakulta, už tehdy tam působil, kdo byl o řešení požádán 31. synodem. Ale nevyplodili nic chytřejšího, než snůšku starých známých pouček o religionistické povaze starozákonních odsudků stejnopohlavní erotiky, ale celkem nic k těm novozákonním, a hlavně absence dotažení etických důsledků. Překvapuje mě komentář pana doktora Pavla Říčana, na něhož působil text "důkladně, protože mu je těžké porozumět" (EČČB 1/2022) Jako pedagog vidím text, text učitelů, kterému je těžké porozumět, jako důkladně odfláknutou práci (1Ko 14, 19 ř). V řešení, přijmeme-li podobenství pana docenta, spoustu kroků chybělo, zejména několik posledních, tyto mezery pak maskovala přemíra zbytečných a zavádějících tvrzení bez praktického významu. Jestli má pan docent pocit, že synod dospěl ke správnému řešení bez postupu, tak ETF UK nabídla postup, ale bez řešení a výsledků. Velmi zhoubné jsou tanečky kolem toho, někoho se nedotknout, neurazit ... stejně z toho dotčení, uražení a ponížení nakonec budou.
Kdo by to měl, pane
děkane, udělat?
Velkým omylem těch progresivnějších v ČCE, který dnes různí omílají do zblbnutí, je, že jsou úžasnou církví, ve které mohou být liberálové i konzervativci, bratři s druhem druh, pohromadě. Nechápou, že je to tím, že jejich liberalismus drtí konzervatismus. Jejich oponenti se tudíž tak komfortně necítí. Jejich představa úžasné církve to není. Je zřejmé, že různé protiproudy nemohou koexistovat. Vždy bude mít jeden navrch. A pokud nedokáží obě strany vyjít ze sebe hledáním nad svoji bublinu, je rozkol nevyhnutelný, nebo se jedna strana stáhne do katakomb, v nichž bude kout pikle. A to nezmiňuji fakt, že vedle nich je v té církvi oportunní masa, která se vždy přidá k vítězi.
Jak si vede v této věci sám synodní senior Pavel Pokorný? Zoufale. Tím hůř, že se dopouští kopanců veden svojí dobrotou. Zatímco církevní management se snažil rozhodnutí o povolení žehnat stejnopohlavním párům oddálit, postavil se jednoznačně za něj. To je dobře i problém zároveň: jedné straně sporu tím řekl, ať s ním nepočítají. Ale současně se rozhodl rozhádanou církev tmelit, a tady se dopustil největšího kopance: nabídl druhé straně, těm, kteří to ponesou těžce, rozhovor. Jistěže tím nic špatného nemyslel, ale to neznamená, že se toho nedopustil. Jaký rozhovor měl na mysli? Inu pastýřský. A to je dvojí chyba: ke komu se stavíme pastýřsky? K někomu slabému, oslabenému, nemocnému. A kam takový rozhovor vede? Určitě ne k tomu, že by ti druzí dostali prostor synodního přesvědčit o svých názorech. Dostanou jen prostor vypovídat se. Asi v Jungmannce, snad dostanou i dobré kafe od sesterských církví ze Západu, ale to, oč jim jde, nebude zjevně vzato vážně. Ta nabídka je ponižující. Proto tito lidé zvolili jinou cestu: petice, protestní dopisy, obskurní prohlášení a rozhněvané komentáře k chatům na dané téma. Jsou to postupy, které jim umožní nezasednout s druhou stranou tváří v tvář k jednomu stolu, ale hlavně jim pomůže uchovat si svoji důstojnost a pocit důležitosti, protože praktický význam nemají.
Pokorný udělal osudnou chybu - ty druhé ponížil. Ale ještě není pozdě. Mohl by přece jen něco udělat: mohl by všechny ty odpůrce i zastánce sezvat k sobě do kanceláře. Když už prozradil, komu fandí, měl by jejich setkání moderovat, svůj postoj upozadit, nechat je, ať si to před ním vyříkají. Jako jejich šéf jim může návštěvu synodní rady dát, jako pracovní, befelem. Přimět obě strany, aby spolu začaly konstruktivně hovořit o otázkách základů a podstaty víry, především o pojetí autority Bible. To by samo nic nevyřešilo, ale mohlo by prolomit bariéry. Ovšem i on sám by se musel otevřít tomu, že nelze predikovat, kam to povede a jak to skončí. Oni i on by byli vystaveni nároku stáhnout si thelogické trenky.
Stejně nešťastné je ovšem i jeho tvrzení, že Bible odsuzuje jen vynucený pohlavní styk osob stejného pohlaví, ne jejich dobrovolnou lásku. To mu naopak ti odpůrci mohou právem omlátit o nos, protože Pavel (tentokrát apoštol) mluví o zahoření dvou mužů k sobě navzájem.
Kdo Bibli znají lépe, snaží se na to jít jemněji. Jeden takový se pustil do značně sofistického sémantického rozboru, že Pavel napsal, že ti muži opustili přirozený styk. Z toho vyvozuje, že Pavel mluví o těch, kdo před tím žili heterosexuálně, ale pak se zvrhli, ne tedy o homosexuálech, jak tomu rozumíme dnes. Tím by ovšem Pavlovi podsouval problém, který v jeho době nikdo neřešil: rozlišování mezi homosexualitou a homosexuálním chováním. Problém obou stran nakonec je, že dělají Bibli advokáty, pro ně je ta kniha neomylná a kouzelná. Jedni ji berou doslova, druzí do ní vpašovávají to, co by tam chtěli najít. A právě s tím je už třeba skoncovat, protože jinak budou věřící lidé jen pod tlakem z vnějšku dál nuceni ustupovat a ustupovat. Je třeba přiznat, že Bible nemusí mít pravdu, že Pavel byl dítětem své doby a kultury (také nepsal dogmatiku, ale dopis, v němž ani neřešil ne jen homosexualitu, ale dokonce ani ospravedlnění pouhou vírou. Od počátku se obírá něčím úplně jiným), nebyl odborníkem na tyto záležitosti. A ani jeho čtenáře víra nepasuje na odborníky na cokoliv (1Ko 13, 12 ř).
Ovšem má-li se komunikovat, je třeba ne jen mluvit, ale i naslouchat. A tady vidím největší problém. Je možné i násilím přimět znesvářené strany (už teď někteří lidé tvrdí, že v ČCE a mezi křesťany vůbec probíhá něco jako kulturní válka) ke společnému stolu. A když se jim uvaří dobré kafe a pohrozí postihy, určitě mluvit začnou. Ale budou i poslouchat? K tomu už je nelze donutit ani násilím. I kdyby milý pan synodní senior sebral odvahu a přiměl všechny rozvaděné křesťany zasednout k jednomu stolu, nebude z toho nic, než série monologů. Proč? Na vině je opět tisícileté působení církve, jen malou měrou nějaké osobnostní poruchy. Tak třeba pan farář/kaplan Wrana, který bojuje ne jen proti hříchu homosexuálního chování, ale třeba i proti masturbaci, který si váží učenců z ETF UK, ale jen, pokud říkají, to co si myslí on. Pokud mu velmi komplikovaně vysvětlí, jak to s tou homosexualitou je, jednoduše s "věcností" sobě vlastní prohlásí, že Bibli odvysvětlili. Toto obvinění nijak nedoloží, jen pokračuje, že tím tehdejším dokumentem pro 31. synod "sebrali lidem Bibli z rukou" (k tomu blíže zde).
Musím myslet na zážitek z doby mého studia bohosloví na ETF UK - tehdy se konaly každé ráno před přednáškami pobožnosti. Jeden student se při jedné takové modlil: "a dej, Pane, aby to studium neovlivnilo naši víru ...". Je to jeden z mnoha příkladů, že víra (ne jen) dnešních křesťanů se projevuje hlavně neustálým strachem ze všeho, že nás to chce připravit o naši drahocennou víru, o spasení (i když nikdo přesně neví, co to je). Také zde platí, že někteří křesťané mohou trpět nějakou psychickou poruchou, ale určitě ne všichni. Ta úzkost není jejich osobnostní problém. I ona je jim jejich komunitou po dvě tisíciletí intenzivně vštěpována. A proto budou vždy ke všemu, co je pro ně nečekané, přistupovat s obavami, zaujímat obranné pozice. I tady si zakáží myslet, a rovnou to odmítnou. Potřebují si vsugerovat, že už dopředu vědí, o co půjde, že je za vším ještě něco jiného (často nějaké spiknutí), než se přiznává, proto hned uzavřou všechny vstupy do svého myšlení (k tomu podrobněji zde). Zvýšenou měrou tím trpí konzervativci, ale ani oni údajní liberálové od toho svobodní nejsou. Pokud tedy synodní senior přinutí ony strany zasednout, zasednou na obou stranách stolu opice 3 v jednom: nevidím, neslyším, ale hodně řvu! A to je základem oněch pseudodiskusí. Proto je pravda, že se o návrhu ještě nediskutovalo, i když se současně o věci mluvilo už dost. Ale neposlouchalo se.
Priority:
Vzkaz panu profesorovi Tomášovi Petráčkovi, když podepsal petici proti vlivu Aliance pro rodinu na vládu, ukazuje, že hlavní nadějí víry mnohých křesťanů je, že ti druzí se budou smažit v pekle. |
Snad bude i líp... |
Kdo by to měl, pane děkane, udělat? |
Zde jsem AInu požádal o fotky theologů ždímajících Písmo. |
V podstatě klasikou už může být doposud nedostižené dělení věcí víry na podstatné, služebné a případné od původní Jednoty českých bratří (II. Vatikánský koncil to částečně opsal jako hierarchii pravd). Ne jen při formulování obsahů víry a všelijakých provolání, ale už při čtení Bible samotné. Opět tu všichni váhají před strachem ze svévole nebo omylu. Ovšem nicnedělání dává jen pocit bezchybnosti, v žádném případě však bezchybnost. To, co dnešním křesťanům m.j. chybí, je odvaha k chybám, k tomu, co se v moderní pedagogice nazývá práce s chybou. Snaha o neomylnost a věčnost formulací odpovídá klasickému modelu úspěšného žáka, jako bezchybně pracujícího. Jelikož je takový model nereálný, produkuje klasická pedagogika jen zdatné podvodníky - jedničkáře, kteří nic nevědí, nic neumějí, ale na zkoušky se naučí. Moderní pedagogika naopak učí žáka s chybou počítat a pracovat. Kdo četl Vyvolené od Chaima Potoka, jistě si vybaví postavu rabína, který schválně vkládal do svých výkladů nesmysly. Jednak si tím kontroloval, zda ho děti poslouchají pozorně, hlavně je však učil, že i rabína je třeba kontrolovat, nevěřit všemu, co říká, a nebát se mu to říct, že udělal chybu. Tohle křesťanům chybí, ti se jen učí někomu věřit. I když křesťané vědí o omylnosti a o pokání, církve i jednotliví věřící chtějí být premianty ve svých theologiích a konfesích. Vlastně opět musím připomenout Jednotu českých bratří, jejíž Bratrské vyznání je v tomto směru jedinečným dokumentem, neboť jedině oni jsou otevřeni sebereflexi! Ať konzervativní či liberální, všechny pravdy dnešních křesťanů chtějí být definitivní a provždy platné. Chybí smysl pro dynamiku víry, kterou můžeme najít třeba u Pavla v 1Ko 13, 12 (ř) (kupodivu nikdo z biblivěrných nebere tady Pavlovo slovo doslova), nebo v Žd 6, 1-3 (ř), ale celé Janovo evangelium je vlastně řetězem uvěřování a u apoštolů i dalších osob zde vyznání o Ježíšovi krystalizuje a zraje, jako i v celém Novém Zákoně. V Knize Bůh sestupující prof. Jan Heller definuje význam Bible pro víru tak, že bibličtí svědkové ušli kus cesty. Naším úkolem je sledovat směr, jakým jdou, navázat na ně a pokračovat. Ne podpírat tedy své názory veršíky. Založeno čistě na veršících, Ježíš by Kristem nebyl.
To by však předpokládalo ono stanovení priorit ve víře, jejich strukturování, a to vše také jasně, srozumitelně a přesvědčivě definovat a odůvodnit. Jinak bude těžko vyvracet, že jen odvysvětlovává a honí se za nějakými dobovými trendy. To by ale musela mít o věc ...
Upřímný zájem:
Relevantní odkazy:
- Vše k tématu homosexualita na mém blogu.
- Vše k tématu komunikace na mém blogu.
- Vše k tématu Bible na mém blogu.
- Vše k tématu hermeneutika na mém blogu.
- Vše k tématu etika na mém blogu.
- Vše k tématu ČCE na mém blogu.
- Vše k 36. Synodu ČCE na mém blogu.
- Biblický, studijní, blog.
- Synodní rada uspořádala 31. 10. 2023 video diskusi na dané téma, kterou je možné sledovat zde, nebo v prohlížeči pod odkazy.
- V lednu 2024 pak ČCE uspořádala konferenci na téma Autorita Písma a žehnání stejnopohlavním párům, z níž byla pořízena nahrávka, také sborník, ale nevím, kde by byl dostupný.
- Jan Roskovec se pokusil vymanévrovat ze zakouzlení Bible velmi dobrým postřehem, že v Bibli máme co činit se SVĚDKY, kteří si mohou dokonce i odporovat (uvedeno několik, bohužel trochu jalových, příkladů, daly by se najít i říznější). Čtenář, má-li se biblickému poselství otevřít, k nim musí takto přistupovat a přemýšlet. NIKDY NEPOSLOUCHÁME BIBLI, NÝBRŽ NĚJAKÉ POROZUMĚNÍ. To znamená i odpovědné rozsuzování, co je a co není podstatné.
- Už v té říjnové debatě zazní, a je to několikrát zopakováno, že tu proti sobě nestojí nějací písmáci (v diskusi se snažili tento titul uzurpovat pro sebe konzervativci) a lidé, kteří na Bibli rezignovali, ale že jde o jiný pohled na autoritu Bible, že k poctivému naslouchání Bibli patří i její kritické zhodnocení, ne tupé následování veršíků. Bohužel všichni konzervativci, především člen SR a libeňský farář Roman Mazur s tímto pojetím dále pracovali. Tentýž se sice přimlouval, aby se jednotlivá křídla nenálepkovala, ale naslouchali si, přesto mluvil neustále o "aktivistech" a lidech, kteří prý tvrdí, že "když jsou některá biblická místa dobově a kulturně podmíněná tak že je odhodíme," o podléhání "světu" a "tlakům LGBTQ+ komunity". Tím své apely zcela popřel.
- Proti neustálému tvrzení, že "Bible (jasně) praví," že "biblické pojetí manželství a sexuality je jednoznačné" a podobně, připomněl Martin Prudký, že mnohá místa, která jsme si zvykli chápat jako slovo o manželství, ve skutečnosti o institucionalizovaném manželství nemluví. Lehce nakousnul, že Bible zná mnohé modely manželství, včetně polygamie. Že i polygynie, kdy muž měl jednak manželky, dále souložnice (ženiny), a že i s otrokyněmi si mohl posloužit jak chtěl, a tudíž žádné biblické pojetí, podle kterého by sexualita patřila jen do manželského vztahu, to už nezmínil. Nezmínil ani problematický levirátní zákon.
- Jeden diskutující i oba biblisté připomněli, že slovo autorita Bible nezná.
- Jedním z diskutujících byl lounský farář Pavelka (za konzervativce) upozorněn, že svým důrazem na poslušnost a neschopnost racionálního úsudku uniká před odpovědným rozhodnutím.
- Nejlépe připravená přednáška, která měla spád, obsah a dokonce se díky tomu vešla do vymezené řečnické lhůty, byla přednáška doc. Petra Galluse. Stojí za to si ji poslechnout celou, vzácně vybroušená byla její argumentace. Bohužel, ani on se nevyhnul jednomu stereotypu (Dt 25, 5-10; he,ř,l), že Bible nezná homosexualitu jako citový vztah. I když většinou ne, právě často zmiňované místo v Ř 1, 27 (ř,l). To jeho příspěvku snížilo přesvědčivost. K pochopení tohoto místa mohla upozornit na tematické zvraty v širším kontextu, ale bohužel to sám vztáhl k lexikálním otázkám, takže oslovení to odmítli řešit, protože se necítí být k tomu kompetentní. Ten problém však není v jazyku.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Pravidla diskuse:
1. mluvit věcně, výstižně a ne zbytečně dlouze.
2. mluvit k věci.
3. nechat mluvit i domluvit a vnímat druhé.
4. reagovat na řečené, ne na domněnky.
5. nepodsouvat, co druhý neřekl.
6. nevyvracet, co druhý netvrdí.
7. respektovat čest oponenta.
8. oponent není satan ani třídní nepřítel, ani není nemocný.
9. pravda se dokazuje argumenty, ne silou hlasu, velkými písmeny ani hrozbami a nadávkami.
10. jiný názor je třeba pochopit, i když ne nutně přijmout, zásadně však není tvým úkolem ho potřít.
" ... lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš." (Jk 1, 20)
SLUŠNÝ ČLOVĚK MÁ JMÉNO, ANONYM JE HNUSNÝ SRAB A JEN NICKY POUŽÍVAJÍ NICKY!