Prohledat tento blog
2024-05-15
AI a blaze plačícím.
2024-04-10
Otvírák na Bibli 7.
(Vracím se tímto k projektu, který jsem musel před pěti lety přerušit, zaneprázdněn soukromými starostmi, včetně zdravotními. Spoustu věcí se vyřešilo, i zrak mi byl chvála Bohu navrácen, takže můžeme pokračovat. Bohužel se k tomu přidal i kolaps jednoho počítače a jeho harddisku. Snad se ho, tedy hlavně data na něm, podaří vzkřísit.)
Houby v lese jsme nasbírali, teď je budeme čistit a krájet, čili -
ANALÝZA TÉMATU
O čem to vlastně je?
O čem chce autor mluvit? Copak to není jednoduché?
Jeden starý farář, který se v devadesátých letech pokusil normovat pracovní dobu svých kolegů, stanovil na přípravu kázání či biblické hodiny 10 minut! Prý to stačí: "nikdo přece nestudujeme Bibli, jak se to učí na fakultě - přečíst text, nějaký komentář, a je to." Skutečně to stačí? Komentář, a pokud možno nejen jeden, by měl být až na samém konci práce s Biblí, jinak si nebude s to její čtenář udělat vlastní představu. A tu by měl mít, než ji bude konfrontovat s představami a postřehy jiných lidí, včetně odborníků, kteří píší komentáře. Mimo jiné i proto, aby takovým komentářům vůbec rozuměl, věděl, co v nich hledat a dokázal s jejich autory držet krok (Wilhelm Egger, Methodenlehre zum Neuen Testament, ISBN 3-7462-0441-0). To platí nejen pro kazatele a jiné profesionály, nýbrž i pro laiky.
Otvírák na Bibli
Práci na každém textu je třeba si nějak rozvrhnout. Bible není jednotný text, i když se to tak mnoha lidem jeví. Proč se učí studenti biblistiky o historii jejího vzniku? Proto aby dokázali sledovat vliv této na konečnou podobu Bible, dokázali pochopit, co s čím a jak souvisí a jak to poznamenalo prezentaci významu textu v dané době. Především je zřejmé, že Bible nevznikla jako celek. Jím se stala postupně. Jde spíš o almanach židovské (Starý zákon, respektive Apokryfy) a raně křesťanské literatury (Nový zákon). V důsledku toho zahrnuje původem, účelem, okolnostmi, stylem a dalšími faktory, které se podílely na jejich vzniku, tak rozmanité, že neexistuje jednotná methodika k jejich výkladu, ačkoliv různí autoři takové návody (název Otvírák na Bibli byl míněn trochu ironicky) nabízejí.
Jedinou univerzální methodou k výkladu biblických textů je, zaposlouchat se do nich, o jaký další postup si řeknou samy.
O čem to vlastně je? O čem chtěl autor mluvit? Copak to není jednoduché?
Autor (často spíš redaktor):
- Je dítětem své doby a kultury.
- Zpracovává své představy a zdroje, záměry a cíle v nový celek.
- Cílí na určitého čtenáře a chce jej ovlivnit.
- Jakmile vypustí dílo z rukou, ztrácí na jeho další působení vliv.
Čtenář:
- Je dítětem své doby a kultury.
- Vnímá podle svých představ, kódů, záměrů a cílů v jiné době a prostředí.
- Řeší jiné otázky.
- Nemůže se autora zeptat.
Práce s odkazy:
Jeden odkaz mi ale u všech vydání chybí – na 3. Sibyllu, kde čteme dost podobnou zprávu. Jde o Chválu Židů, tedy jakési dodávání si sebevědomí Židů, oč jsou lepší, než pohané. Pavel zjevně na něco podobného naráží:
3. Sibylla, řádky 595-602
z Chvála Židů
Posvátnost lože manželského vždycky na mysli mají, s mladými chlapci nic nemají, tak jak to obvykle činí foiničtí, egyptští, latinští muži, i široké Řecko podobně jako z ostatních národů veliké množství, jako jsou Peršané, Galatští i muži Asie celé rušící posvátný zákon od Boha nesmrtelného. Pro to vše Nesmrtelný sám na lidi smrtelné sešle pohromy, hladomor, rozličné rány a trápených nářek, války i morové rány a zármutek s bolestí k slzám, za to, že nesmrtelného nechtěli uctívat dárce lidského života, ale jen rukama dělaným modlám vzdávali chválu.
Překlad Thdr. Prof. Petr Pokorný, in KNIHY TAJEMSTVÍ A MOUDROSTI I., ISBN 978-80-7021-144-1
Spis vznikl před 160 př.n.l. a byl velmi populární. Pavel ho mohl znát, ale i kdyby ne, vyrůstal v prostředí, kde se takto myslelo. Ani u Bible si nevystačíme pouze s tím, co je v ní.
Je velmi důležité se takto u textu pozdržet a detailněji se jím zabývat. Býváme totiž plni svých otázek a hledáme na ně odpovědi. Může nám tak uniknout, že Pavel mluví o něčem jiném.
Například nehovoří o žádné anthropologii, ani o přirozeném poznání Boha. To jsou otázky pozdně středověké scholastiky. Přesto na tom mnozí kvůli 19. verši ulpěli.
Dnes, kdy mnozí hledají, i vedeni svojí vírou, spravedlivý postoj k sexuálním menšinám, zatímco druzí jsou svojí vírou puzeni bránit tzv. tradiční hodnoty, ulpíváme na vv. 24. a 26.n. Také Pavel tu trochu prodlévá, ale není to těžiště výpovědi ani tohoto oddílu, natož epištoly.
Proto se musíme od svých otázek odpoutat a dát prostor jemu. V následujícím kroku si v tématice uděláme trochu pořádek:
Hledání smyslu:
Dost jsme se obírali detailní analýzou, mimo jiné, abychom se od svého tázání odpoutali a víc se zaposlouchali.
Detailní tematický průzkum ukazuje, že ani téma anthropologie a přirozeného poznání Boha, ani homosexuality nejsou tím, co chtěl Pavel řešit, i když na tom trochu prodlévá.
Nyní si to uspořádáme:
Tvrzení |
(předpokládaný)
Opak |
v. 18. |
|
· Hněv Boží vzbuzuje bezbožnost a nespravedlnost lidí,
kteří … |
· |
· … převracejí pravdu v nepravost. |
· |
v. 19.-20. |
|
· Pravda se týká toho, kdo je a jaký je Bůh. |
· |
· Pravda o Bohu (jeho moc a božství) je čitelná od
stvoření světa. |
· |
· Absence výmluvy. (× K Athéňanům ve Sk 17, 30
hovoří o prominutí času jejich nevědomosti. Není úplně jasné, zda si tou
nevědomostí byli sami vinni. ČEP je vyviňuje). |
· |
v. 21. |
|
· Boha poznali, ale nevzdali mu chválu, |
· |
· … jejich mysl se tím zatemnila (Židé většinou Gójů,
upírají schopnost rozlišovat). |
· |
v. 22. |
|
· Přesvědčení o své moudrosti jsou hloupí … |
· |
v. 23. |
|
· Důsledkem je modlářství. |
· |
v. 24-32. |
|
· Důsledkem modlářství je morální rozvrat. |
· |
Vašim úkolem bude:
- Pročíst si témata jednotlivých veršů, zda byste je neuspořádali jinak.
- Do druhého sloupce napsat, co by mělo být jinak?
Máme-li pochopit, o co mluvčímu (Pavlovi) šlo, proti čemu a pro co mluví, musíme se zamyslet nad tím, jaké důsledky vyplývají z jeho tvrzení.
Z toho také vyplyne, která část jeho tvrzení je těžištěm, a která jen prostředkem k vyjádření.
Jedním z omylů katecheze je tvrzení, že v Bibli má všechno stejnou důležitost. I v Bibli naopak platí, že se její výpovědi dělí na SDĚLENÍ a PROSTŘEDEK KE SDĚLENÍ. Zaměňováním obojího k porozumění nedojdeme.
- Úkolem tohoto kroku bude zkusit si vyplnit podle předchozí tabulky jednotlivé kolonky.
![]() | |
|
2024-03-20
Je Babiš bezpečnostním rizikem?
"Napište mi příběh ..."
Na to následovalo něco, co je sice neuvěřitelné, přesto nikoliv překvapivé. Bývalý neschopný premiér, který se ale sám tituluje jako "krizový manažer", který absolutně nezvládl nástup ani průběh pandemie, protože sledoval víc své vlastní zájmy než zájmy občanů této země, projevil ne neuvěřitelnou sprostotu (ta je známa už dávno), ale fatální neschopnost i v tom, co by mohlo být vzhledem k jeho minulosti jeho doménou - v intrikování. Jako nacisté měli své SA a SS či komunisté Lidové milice, má ANO v Agrofertu svoji vlastní tajnou službu - bezpečnostní odbor. Babiš, neschopný ani toho, aby sám vymyslel nějaký plán, přikázal své milici, aby mu připravila podklady pro sviňárny vůči "tomu zmrdovi", jak v dopise tituluje ministra zahraničí. Buď je ale vážně tak neschopný, nebo boží mlýny doopravdy melou, ale nebyl schopen ani poslat ten e-mail správnému člověku. A ten se dostal na veřejnost. Nikdo se mu nemusel nabourat do jeho počítače. On to prostě vypálil sám! A tak se kvůli tomu dokonce sešla i poslanecká sněmovna.
Co s tím mohou zákonodárci pořídit, to nevím. Je vůbec otázkou, zda tomu věnovat tolik marného času. Ale přeci jedna věc na tom za pozornost stojí. Média se zasekla na několika drobnostech: že použil hrubý vulgarismus a že si shání informace o ministrově rodině. Popravdě, vulgarismy nepřekvapují. Že zmrd a kokot jsou v Babišově soukromí nejčastější slova, která jediná umí tento rádoby génius bez chyby vyslovit, to už odhalil novinář Kmenta, a ani tehdy to nebylo žádné překvapení. Překvapení nejsou ani jeho gangstersko estébácké metody. Spíš ona neuvěřitelná neschopnost. S ní také prozradil i to, jak vedl svoji prezidentskou kampaň, a proč v ní působil jak čerstvě vyoraná myš. Je zřejmé, že není ani schopen lži, které pouští z pusy, sám vymyslet. Píšou mu je jiní, on pak často neví, co plácá, a bývá i ve sněmovně dost mimo. Útočí například na rozhodnutí, která ale udělala jeho vláda, tvrdí, že Lipavský není v Izraeli, ačkoli celá republika ví, že tam hned po útoku Hamásu zajel. I když to byl zase jeho propadák, stejně se chce k tomu vracet. Babiš sám prozradil, jak vzniká jeho konstrukce reality: opakováním připravených tezí a příběhů, které mu jiní musejí vytvořit: o neschopné vládě, která nic nedělá, o svých úspěších, o katastrofálním stavu ekonomiky, o bezvýznamnosti našich úspěchů v diplomacii ... Jediné, co je překvapivé, je, že v téhle zemi se najde strašně moc ještě větších idiotů, kteří by takového ňoumu volili a kteří mu věří. V uniklém e-mailu je přitom zřejmé, že jeho výroky jsou předem někým připravované lži podle jeho pokynů, které ani není sám schopen vymyslet, ale ani v písemném projevu neumí postavit kloudnou větu, když o ně žádá.
Mě ani tak nezaráží vulgarity či kompra na děti. To by zvládl nalézt na Lipavského na internetu i průměrný absolvent praktické školy (Babiš by si tam ale nejspíš, kdyby to hledal sám, našel informace na svého stejnojmenného politika ve Vysokém Mýtě). Ale to konstruování příběhu, jak jej popisuje, falešné reality. A že mu ještě vůbec někdo věří. To je skutečně morální a bezpečnostní riziko.
2024-02-21
Traktory se valily do Prahy
Komentář k zemědělským nepokojům ne jen v pondělí 19. 2. 2024, i dalším následujícím.
- celá akce začala poněkud rozpačitě, už proto, že zastupovala jen minimum skutečných zemědělců, což vedlo k tomu, že
- se od ní serióznější partneři vlády, kteří se různých jednání s vládou účastní, distancovali, a že
- se na ní objevily všelijaké podivné existence. Ty prý zemědělcům demonstraci ukradli. To zní logicky: v ČR se krade všechno, tedy i demonstrace. I učitelům a lékařům přece někdo jejich demonstrace ukradl.
- Hlavně ale demonstrující neměli úplně jasno, za co či proti čemu vlastně demonstrují. Někteří například měli na traktorech nápis, že nejsou proruští, přesto se nakonec s jejich akcí svezli proruští a antisystémoví agitátoři, šiřitelé konspiračních theorií a podobně.
- I když údajně nebyli proti našemu členství v EU a NATO, vyjeli s technikou dotovanou EU proti ní demonstrovat, což působilo obzvlášť trapně.
Pod čarou:
- Rozhovor s klimatologem Miroslavem Trnkou na dané téma v ČRo Plus.
- 168 10. 3. 2024 - k podstatě a pozadí zemědělských nepokojů.
- Rozhovor se zemědělským expertem České ornitologické společnosti Václavem Zámečníkem v ČRo Plus.
2024-02-08
Josef Dobrovský spatřen v Praze roku 2023!
Zkusil jsem zase potrápit umělou inteligenci (AI). Dostala úkol: "Vytvoř dopis od Josefa Dobrovského, "Modrého abbé", který se dostal do roku 2023 a zpět do 19. století, jak svým současníkům líčí, co tam viděl."
Její odpověď:
To je zajímavý úkol. Zkusím vytvořit takový dopis, ale nezaručuji, že bude věrně odrážet Dobrovského styl a názory. Zde je můj pokus:
Vážení přátelé,
píši vám zpět do naší doby, abych vám sdělil, co jsem zažil a spatřil v roce 2023, kam jsem se dostal neznámým způsobem. Bylo to jako sen, nebo spíše jako noční můra, neboť jsem byl svědkem takových věcí, které byste si ani nedovedli představit.
Byl jsem zmaten a vyděšen, a tak jsem se snažil najít někoho, kdo by mi pomohl. Ale nikdo mi nevěnoval pozornost, neboť všichni byli zabráni do nějakých malých přístrojů, které drželi v rukou. Ty přístroje jim sloužily k psaní, čtení, hraní, poslouchání hudby, sledování obrazů a dokonce i k telefonování. Ano, slyšeli jste dobře, telefonování. To je způsob, jak si lidé v roce 2023 mluví na dálku, aniž by museli používat poštu nebo posly. Mají k tomu speciální síť, která pokrývá celý svět, a která jim umožňuje komunikovat s kýmkoli a kdykoli.
Byl jsem zvědavý, co se stalo s českým národem a jazykem, a tak jsem se podíval na internet, co se o nich píše. Byl jsem překvapen a potěšen, že čeština stále existuje a že je používána miliony lidí. Zjistil jsem, že Češi jsou nyní součástí něčeho, co se nazývá Evropská unie, což je svazek několika evropských států, které spolupracují v oblasti obchodu, práva, obrany a kultury. Zjistil jsem také, že Češi mají svou vlastní vládu, parlament, prezidenta a ústavu, a že si mohou volit své zástupce a rozhodovat o svých záležitostech. To mě potěšilo, neboť jsem viděl, že český národ se osvobodil od cizí nadvlády a že si udržel svou identitu a svobodu.
Ale také jsem byl smutný a zarmoucen, když jsem viděl, co se stalo s českou kulturou a literaturou. Zjistil jsem, že čeština je ohrožena vlivem jiných jazyků, zejména angličtiny, která je považována za mezinárodní jazyk a která je používána v mnoha oblastech života. Zjistil jsem, že české knihy, básně, divadla a hudba jsou málo čteny, psány, hrané a poslouchány, a že jsou zastiňovány cizími díly, které jsou považovány za modernější a zajímavější. Zjistil jsem, že česká gramatika, pravopis a slovník jsou často porušovány a zanedbávány, a že se čeština stává chudší a chudší. Zjistil jsem, že české dějiny, tradice a hodnoty jsou zapomínány a opomíjeny, a že se čeští lidé stávají více a více podobní ostatním národům.
To mě zarmoutilo, neboť jsem viděl, že český národ ztrácí svou duši a své srdce. Připadalo mi to jako zrada všech těch, kteří bojovali a trpěli za českou věc, a kteří se snažili zachovat a rozvíjet českou řeč a literaturu. Připadalo mi to jako ztráta všeho, co jsem dělal a psal já sám, a co jsem považoval za své poslání a povinnost. Připadalo mi to jako smrt českého ducha.
Zdroj: Konverzace s Bingem, 8. 2. 2024
(1) Josef Dobrovský - modrý abbé — PSK - Ptejte se knihovny.
(2) Modrý abbé | Klatovy - Facebook.
(3) Modrý abbé Dobrovský - DějePIC! | Česká televize.
(4) Modrý abbé Dobrovský – Videa – Déčko – Česká televize.
(5) Josef Dobrovský – Wikipedie.
(6) Josef Dobrovský - narození, díla, citáty, životopis, ... - Pravopisně.cz.
(7) Josef Dobrovský | Czech linguist, philologist, historian.
Ještě jeden pokus, tentokrát s AI Gemini:
Dopis z budoucnosti
V Praze, dne 20. února 1823
Drazí přátelé,
Píši Vám z daleké budoucnosti, z roku 2023. Vím, že se to zdá nemožné, ale věřte mi, že se mi podařilo cestovat v čase.
Můj návrat do Prahy byl poněkud šokující. Město se za těch sto let neuvěřitelně proměnilo. Kde dříve stály starobylé domy, tam se nyní tyčí mrakodrapy z oceli a skla. Lidé se pohybují v podivných strojích bez koní, které se nazývají auta. A co je nejpodivnější, všichni nosí v kapse malý přístroj zvaný mobilní telefon, s nímž mohou mluvit s lidmi na druhém konci světa.
Měl jsem tu možnost navštívit mnoho úžasných míst. Viděl jsem létající stroje, které se nazývají letadla, a ponořil jsem se do hlubin oceánu v ponorce. Také jsem se setkal s lidmi z celého světa, kteří mluví různými jazyky a mají různé zvyky.
I když jsem se v budoucnosti setkal s mnoha zázraky, musím říci, že mi chybí naše stará Praha. Chybí mi klidné uličky, malebná náměstí a laskaví lidé. A nejvíce mi chybí Vaše společnost.
Doufám, že se mi brzy podaří vrátit se do Vašeho světa. Do té doby Vám budu posílat zprávy z budoucnosti.
S pozdravem, Josef Dobrovský, Modrý abbé
2024-02-03
Normální život v nenormálním světě
Recenze knihy Paula Rolanda, ŽIVOT V TŘETÍ ŘÍŠI, ISBN 978-80-7584-029-5, 2017. Každodenní život v nacistickém Německu mezi lety 1933-1945. (Life in the Third Reich).
![]() |
Vlajka s hákovým křížem před ochranovskou modlitebnou v Königsfeldu. |
Dále k tématu:
2023-09-17
Jaký je Ježíš a Bůh? Vlídný, nebo krutý? (Kázání na J 2, 13-22)
Kázání na neděli 13. 7. 2014 v Náchodě a Šonově-Václavicích.
Texty:
EZ 1979 | NEZ
- introitus: Ž 67, 2-6 he
- píseň: 67 | 81
- čtení: Am 8 he
- píseň: 210 | ×
- text: J 2, 13-22 ř
- píseň: 178 | 702
- poslání: Žd 12, 5-14 ř
- požehnání: Ž 121, 5-8 he
- píseň: 417 | 309
Vždy bylo pro věřící těžké určit, co nám vlastně Ježíš říká, a co od nás v důsledku toho očekává, jaký je jeho příklad, abychom se podle něj orientovali ve svém vlastním životě: máme být laskaví? Máme být přísní? Kdo chce, má Ježíše krutého a přísného; komu se to nelíbí, má z něj učitele nenásilí, vlídnosti, pacifismu … A všichni prý mohou podat „důkazy z Písma svatého“ …
Příběh o vyhnání směnárníků v každém případě vlídný obraz Ježíšův zpochybňuje – být to někdo jiný než Ježíš, věděli bychom hned, že je to neznaboh a výtržník! Co bychom asi řekli my, kdyby nám sem teď někdo vkročil a začal nám vyhazovat vybavení modlitebny ven? V Bohuslavicích se po spojení Lutherské církve s Helvetskou něco podobného skutečně stalo: když bohuslavští helvíti, kteří až doposud chodili do Kláštera nad Dědinou, vstoupili poprvé do bývalého lutherského, nyní společného, kostela a uviděli tam oltář, obraz a další, helvítům odporné, vybavení, začali to vyhazovat na dvorek.
Je pochopitelné, že si všichni vkládáme do biblických příběhů své zkušenosti, osobní i historické. Kdyby byly jen o minulosti, nebyly by už o ničem. Nesmíme to však přehnat: našlápneme-li do nich třeba středověk, musíme se někdy vrátit ke kořenům, abychom rozpoznali, kdy jej otřít.
Všem zmíněným výkladovým modelům pro tento podivný příběh je společné to, že je to „o těch druhých“, také třeba o konzumní společnosti, o kapitalismu, o církevní vrchnosti … Slovo boží je však vždy především o božím lidu. Vrátíme-li se ke kořenům zjistíme, že takový bohoslužebný provoz, jako byl v tom židovském chrámu, máme i mi zde. Co jsou sbírky, co prodej časopisů a literatury? Je to také servis, který slouží provozu církve. V tom problém nebude.
Je víra jen kšeft? Snadno k tomu sklouzává, ale mnohem horším pokušením jsou formální projevy života společenství tam, kde se sice „něco dělá“, ale ztrácí to obsah, vytratí se smysl, víra neproměňuje, neuzdravuje a nepřivádí člověka k jeho poslání: být člověkem. A tak Janův Ježíš začne hned zhurta (synoptický tím naopak končí), i bič, zbraň, si uplete.
![]() |
Pořádek bohoslužeb pro Náchod a pro Václavice. Písně jsou číslovány podle EZ z roku 1979 |