2016-12-03

TOHLE MÁ BÝT VEČEŘE PÁNĚ?


Další z meditací pro denní čtení  Mana pro tento den .
Meditace nad Sk 27, 27-44
(na den 28. 9. 2016 - středa)
Ano, uprostřed průšvihů tohoto světa, od kterých věřící, Pavel, nemá žádný dispens, se odehraje něco, co nápadně připomíná Večeři Páně. Obřad ohraničený v církvích mnoha ploty: kdo smí, kdo nesmí. Ale tady se lámání chleba, eucharistie, neodehrávají ve shromáždění pokřtěných bratří a sester, nýbrž v kruhu pohanů, vzorku tohoto světa. Jediným pokřtěným je tu Pavel, možná někdo z jeho doprovodu. Ale převažují ti ostatní. Co je spojuje, je nouze a beznaděj.

Jak se chovají lidé včetně věřících v nouzi? Logicky se snaží přežít. Někdy i zachránit tím, že opustí ostatní. Sami skočí do záchranných člunů. Dělejte si tu, co umíte. Selžou dokonce i odborníci – laiky nechají plácat na moři, sami utečou. Nyní však lidé začínají naslouchat té nejnepravděpodobnější osobě: vězni, který má být po úspěšné záchraně souzen přímo v Římě. Bez nich se ani my nezachráníme. Na ta slova seberou možnost soukromé záchrany ne jen profesionálním námořníkům, ale i sami sobě. Je to závazek: vy nezdrhnete, ale ani my vás už teď nebudeme moci opustit. Teď jsme v tom neodvolatelně spolu až po uši. Dokonce se postupně zbavují všech prostředků ovládání lodi, takže loď připomíná z kopce rozjeté auto, jehož osádka postupně vyhází z okna volant, řadící páku, brzdu, plyn a doufá, že to nějak dopadne. Jenomže jim jsou v bouřích tyto ovladače k ničemu, leda přítěží. Čím méně mají loď ve svých rukou, tím více se opírají o ruku většího kapitána a kormidelníka.

Situace je zoufalá, že ani nemá nikdo chuť jíst. A teď je toho bláznění dost. Přestaňme zachraňovat vrak, třást se o své životy, bojovat proti sobě o přežití, zrázet se a utíkat! Zasedněme ke společnému stolu, a i když kolem nás fičí vítr a bijí hromy, pojezme. Nálada na lodi se změní. Ne samozřejmě natrvalo. Zase bude bláznění a pobíhání, zase se jedni budou snažit povraždit druhé, ale za tu chvilku to stálo, a ta chvilka způsobí, že i konec bude dobrý, i když bez ztrát a šrámů se to neobejde. A jak skončí Pavlova vlastní cesta, víme dobře také. Ale pro tuto chvíli je tu bratrské obecenství lidí různých věr, národů a společenských stavů.

Jo, tak nějak takhle si představuji „hodné (vhodné)“ vysluhování Večeře Páně. Umí propojit často protikladné a otevřít okno naděje v zoufalství. Ale kde ho člověk najde?
Modlitba:

Tys, Pane, vstoupil do našeho světa, abychom věděli, že ti naše starosti a zoufalství cizí nejsou. My se bojíme nést svůj život, natož břemena druhých. Ty, který jsi nás miloval i jako své nepřátele, nauč nás Tebe následovat. Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat

P‌ravidla diskuse:

1. mluvit věcně, výstižně a ne zbytečně dlouze.
2. mluvit k věci.
3. nechat mluvit i domluvit a vnímat druhé.
4. reagovat na řečené, ne na domněnky.
5. nepodsouvat, co druhý neřekl.
6. nevyvracet, co druhý netvrdí.
7. respektovat čest oponenta.
‌8. oponent není satan ani třídní nepřítel, ani není nemocný.
9‌. pravda se dokazuje argumenty, ne silou hlasu, velkými písmeny ani hrozbami a nadávkami.
1‌0. jiný názor je třeba pochopit, i když ne nutně přijmout, zásadně však není tvým úkolem ho potřít.
" ... lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš." (Jk 1, 20)

SLUŠNÝ ČLOVĚK MÁ JMÉNO, ANONYM JE HNUSNÝ SRAB A JEN NICKY POUŽÍVAJÍ NICKY!