Další z meditací pro denní čtení Mana pro tento den .
Meditace nad 2Tm 1,1-7 (na den 1. 10. 2016 - sobota)
Představte si,
že Vám zemřeli rodiče (pokud se to už nestalo). Předpokládejme, že vztahy
v rodině byly dobré. Ale všechno je jen dočasné. Jednou přijde čas
likvidovat pozůstalost a pak nás čeká trpké rozhodování o tom, co s věcmi,
které jim byly tak drahé, ale jejich smrtí se promění v hromadu odpadků,
které vy nemáte kde ani proč schovávat, ale je Vám líto je i vyhodit. Tu
naleznete krabičku zjevně opatrovanou, a v ní poklad nedozírné ceny: žádné
šperky, žádné akcie, ale dopisy, které si vyměňovali dávno před Vaším narozením.
Ještě nebylo jisté, že jednou do jejich světa budete patřit i Vy. Zatím tu jen
byli jeden pro druhého. Kdo by rodiče znal lépe, než jejich děti. A přece Vám
všetečný pohled do jejich soukromí otevře jiný rozměr jejich společného života.
Budete muset zůstat v těchto dveřích stát, a jen zpovzdálí sledovat
počátky příběhu, který se jednou stane i Vaším, ale tohle není Váš příběh. A
přece se tu ten Váš rodí a připravuje. Tak přesně takhle na mě působí
novozákonní epištoly.
Epištoly mám
rád. Mnohokrát jsem se setkal s tím, že je mnozí křesťané považují za
podřadné čtivo ve srovnání třeba s evangelii, a vůbec jim nedochází, že
mnohé jsou vlastně starší, než ta evangelia. Pravda, 2Tm je spíš mladší, a možná
jde spíš o příručku pro správce sboru, podanou formou korespondence mezi
zkušeným apoštolem a jeho pokračovatelem. Ale i to dokazuje, jak je tento
především pavlovský „formát“ působivý. Místo technokratického návodu na
organizování sboru osobní list, plný i důvěrných, čistě lidských sdělení!
Rodiče jsou
mrtvi. Už se nikdy nedozvíme, co je za všelijakými narážkami v jejich
důvěrných listech, co si kdy řekli, provedli, proč se na sebe zlobili, co je
smířilo, a přece ten příběh cítíme. Zeptat se jich nemůžeme, a kdyby ano, kdo
ví, zda by nám to byli ochotni vypravovat. Stejně nevíme o všem, co se stalo
mezi Pavlem a Timotheem, o jakých slzách se tam hovoří, ani o jaké radosti. Ale
mějme na paměti, že jen všetečně prohlížíme cizí korespondenci. A přece víme,
že se tu líhne něco, z čeho jednou budeme sami součástí. Už pozdrav
naznačuje, co mezi adresátem a pisatelem je: je tu upřímný vztah, ale ne jejich
soukromý – je daný společnou zkušeností, která přesahuje ne jen je samotné, nýbrž
je nadgenerační součástí. Pavel zmiňuje své i Timotheovy předky; pro aktuální
aktéry má zatím jen doufání, že i s nimi je to na dobré cestě, ale to je
zatím otevřené. On předal pověření dalšímu služebníkovi, Timotheovi, ten je
nyní má delegovat na další. My po tolika generacích víme, že to dopadlo dobře,
teď tu jsme my, hrabeme se jim v korespondenci a sami doufáme, že i
s námi to bude tak. Přijímáme pověření, a tak snad i my je budeme mít komu
předat.
To, co je
mocnější, než Pavlovo utrpení, než soukolí času a selhávání církví, hrozících
zahubit setbu evangelia, je mocné, mocné ovšem v lásce a moudrosti. A ta
se projevuje i poctivým vztahem obou aktérů: modlitba Pavlova není o tom, aby
se jemu vedlo dobře, aby byl vysvobozen ze svých pout, aby nepřišel po smrti do
pekla. Myslí na Timothea a jeho úzkosti, jeho duchovní i čistě lidské starosti.
Pár řádků, a kolik se toho z nich dá vyčíst …
Modlitba:
„Kéž i nám dáš, Pane, abychom v evangeliu nalezli
sílu, postavit se svému hříchu, osvobozeni od sebe, kéž v lidech kolem
sebe nalezneme bližní, bratry a sestry, které jsi i pro nás osvobodil, nás pak
pro ně. Vzbuď v nás upřímný zájem jeden o druhého, jako o tvé děti.“
Žádné komentáře:
Okomentovat
Pravidla diskuse:
1. mluvit věcně, výstižně a ne zbytečně dlouze.
2. mluvit k věci.
3. nechat mluvit i domluvit a vnímat druhé.
4. reagovat na řečené, ne na domněnky.
5. nepodsouvat, co druhý neřekl.
6. nevyvracet, co druhý netvrdí.
7. respektovat čest oponenta.
8. oponent není satan ani třídní nepřítel, ani není nemocný.
9. pravda se dokazuje argumenty, ne silou hlasu, velkými písmeny ani hrozbami a nadávkami.
10. jiný názor je třeba pochopit, i když ne nutně přijmout, zásadně však není tvým úkolem ho potřít.
" ... lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš." (Jk 1, 20)
SLUŠNÝ ČLOVĚK MÁ JMÉNO, ANONYM JE HNUSNÝ SRAB A JEN NICKY POUŽÍVAJÍ NICKY!