Kázání na text Ř 1, 18-32 na neděli 25. 8. 2002 (pastorální porada kazatelů 15. 3. 2004)
Bohuslavice nad Metují
Texty:
EZ 1979 | NEZ
- introitus: Mal 1, 11 he
- píseň: 217 | 633
- čtení: Lv 18, 1-5 he; 24-30 he
- píseň: 399 | 761 !
- text: Ř 1, 18-32 ř,l
- píseň: 482 | 169
- poslání: Iz 2, 3 he; 56, 6-8 he
- požehnání: Ř 15, 5-9 ř,l
- píseň: 447 | 305 !
Písně označené ! považuji za zmatlané v novém zpěvníku. V takové podobě bych je zpívat nedal.
Často se hovoří o odbourávání předsudků. Mnozí chtějí očistit křesťanství od předsudků vůči Židům, proto hledají v NZ stopy po nich. Ale i ne-židé (Gójové) by se mohli právem cítit mnohým z NZ dotčeni. „Apoštol pohanů“ – Pavel – dal hned v úvodu svého nejvýznamnějšího spisu průchod tradičním židovským předsudkům vůči nim. Chtěl bych se dnes s Vámi zamyslet nad tím, jakou roli hrají předsudky v životě vyznavačském?
Pavlova slova bývají čítána spíš jako moralita; on si však připravuje nahrávku pro konečné rozuzlení: „Bůh totiž všecky uzavřel pod neposlušnost, aby se nade všemi slitoval.“ (Ř 11, 32). Přitom užije představ, jaké se o pohanech v židovském prostředí tradovaly i tradují. V Pavlově době byly populární Sibyly, zejména 3. kniha hovoří o pohanech, kteří se utíkají k modlám, zatímco Židé, kteří nad nimi jednou zvítězí, neobcují s mladými chlapci, jak je to zvykem u modloslužebníků. Podobně v knize Chaima Potoka Jmenuji se Ašer Lev je mladý Ašer varován před nežidovským prostředím. Sám apoštol pohanů Pavel viděl ty, jimž hlásal evengelium, jako posedlé svojí modloslužbou (1Ko 12, 2) a své poslání viděl v tom, nějak to z nich oloupat.
Takové předsudky však mají svůj legitimní původ v životě vyznavačském, který tíhne k sebevymezení vůči okolí – jaké jsou znaky zvláštního božího vlastnictví? Z toho vzešly celé seznamy "ohavností Gójů," například Lv 18! Vymezení oněch „ohavností“ mělo původně sloužit pro vlastní poučení: udržte si svoji jedinečnost, nesplyňte s nimi. Během času se však může zvrhnout v představu, jací ti Gójové vlastně jsou … učením o nich. A to už se stávají předsudkem.
Prorocká tradice odhaluje že ony „ohavnosti Gójů“ nebyly ani tak problémem oněch
(pro)národů, jako spíš samotného lidu božího. Snad nebylo legitimní nadělat si
z „těch druhých“ odstrašující příklad. Starý zákon to ovšem koriguje gójskými ženami v královském
rodokmenu, nebo prorokem Jeremiášem, oceňujícím věrnost Gójů svým bohům. Ale
bylo to legitimní, pokud si tím onen zvláštní lid uchovával vědomí závazku. Ne, když si z toho udělá učení "o nich".
Židé se v určitém čase ale museli nutně proti svému okolí vymezit. Byli v zajetí mezi úspěšnějšími národy, a nebraňme se si to přiznat, i kulturně na mnohem vyšší úrovni. Pokušení vzdát se své víry by bylo veliké. Proroci jim tu kulturu museli zošklivit. Ale křesťané si podobně budou později ošklivit svoji mateřskou loď, židovství, jakož i prostředí, v němž se rozšířili: anticko hellénistickou civilizaci, stejně jako civilizace pohanských národů, ať už vstupujících do Evropy, nebo objevených v době zámořských objevů. Pak si ale budou podobně ošklivit západní křesťané ty východní. Reformovaní křesťané katolíky, nebo jinou větev reformace, než je ta vlastní. Přiznejme si, kolik evangelíků je evangelíky jen proto, aby nebyli jako katolíci! Když se pak cítíme ohroženi sekulární civilizací nebo militantním atheismem, snadno sáhneme k představě, že ti bezbožníci jsou v něčem horší než my, tudíž my jsme ti lepší - nejsme konzumní, nejsme kariéristé, nehoníme se za požitky (ono to ovšem nebývá pravda ani o nás).
Předsudky
konstituují identitu společnosti. Totéž se dnes čeká i od náboženství. Smyslem
biblické víry je však proměna. Biblická víra nevede k sebeuspokojení
v dosaženém, ať z Židovského, pohanského nebo křesťanského směru,
nýbrž k pokání (Ř 2, 4!).
Pavel
musel vědět, že „Gójové“ nejsou žádná bezuzdná zvířata (Ř 2, 14), jako ani všichni Židé
nejsou Zákonem kultivováni. Byl však v něčem vychováván, zejména on, diasporní Žid, čelící vlivům pohanského prostředí. Sdílel stereotypy své komunity. Přečtěte si, jak probíhá výchova v židovských rodinách, třeba knihy o Ašeru Levovi od Chaima Potoka, nebo na některých židovských webech. Hodně se klade důraz na to, aby se židovská mládež nesmísila se svými nežidovskými vrstevníky: klanějí se falešným bohům (srv. 1Ko 12, 2), mají chybné priority, neposlouchají rodiče, dělají věci, které jsou pro nás hanebné ... Podobně i my slýchali od rodičů a možná to říkáme svým dětem: ti nevěřící nejsou jako my, žijí jinak ... Pavel tu prezentuje židovský pohled na svět nežidovský, pohled odstrašující.
Také naše křesťanská identita drží, pokud si zachováme předsudky o nekřesťanech, a evangelická, pakliže uživíme své předsudky o katolících. Jakékoliv násilné odbourávání předsudků však vychází naprázdno: vždyť ony mají i reálný základ. Bojovníci proti předsudkům vůči Židům vyvolávají předsudky vůči křesťanství, Novému Zákonu a křesťanům; kdo se chtějí zastat Romů, vytvářejí předsudky o lidech, kteří mají reálné špatné zkušenosti s tímto etnikem. Avšak jako základ jakékoliv, zejména duchovní identity, jsou předsudky o druhých základem lichým.
Pavel pravda otevře značně zkarikovaný obraz „pohana“, za nímž zase bude následovat neméně karikovaný obraz „Žida“ (Ř 2, 17-21). Pravda víry však není v absolutní platnosti této karikatury. Již proroci jí užívali k napomínání do vlastních řad; Pavel však učinil ještě jinou zkušenost – kdy i jeho předsudky oslavily moc smírčího aktu v Ježíšově oběti – „Bůh totiž všecky uzavřel pod neposlušnost, aby se nade všemi slitoval.“ (Ř 11, 32) – V ten moment není důležité, jací jsou jedni i druzí doopravdy, ale že Bohu na obou záleží a kam to všechno nyní má směřovat.
čtení: Lv 18, 1-5.24-30:
1 Hospodin promluvil k
Mojžíšovi:
2 „Mluv k Izraelcům a řekni
jim: Já jsem Hospodin, váš Bůh.
3 Nesmíte jednat po způsobu
egyptské země, v níž jste sídlili, ani po způsobu kenaanské země, do které vás
vedu. Nebudete se řídit jejich zvyklostmi.
4 Budete jednat podle mých
řádů a dbát na má nařízení; jimi se budete řídit, neboť já jsem Hospodin, váš
Bůh.
5 Budete
dbát na moje nařízení a na moje řády. Člověk, který podle nich bude jednat,
bude z nich žít. Já jsem Hospodin.
24 Ničím z toho všeho se
neznečišťuj, neboť tím vším se znečišťují pronárody, které před vámi vyháním.
25 Jimi byla znečištěna
země. Proto jsem ji ztrestal pro její nepravost a ona vyvrhla své obyvatele.
26 Vy tedy dbejte na má
nařízení a na mé řády, ať se nedopustíte žádné z těchto ohavností, ani
domorodec, ani ten, kdo přebývá mezi vámi jako host.
27 Všech těchto ohavností
se totiž dopouštěli mužové této země, kteří byli před vámi, takže země byla
znečištěna.
28 Nebo i vás země vyvrhne,
kdybyste ji znečistili, jako vyvrhla pronárod, který byl před vámi.
29 Každý, kdo se dopustí
kterékoli z těchto ohavností, bude vyobcován ze společenství svého lidu.
30 Proto dbejte na to, co
jsem vám uložil. Nesmíte jednat podle ohavných zvyklostí, které byly páchány
před vámi. Neznečišťujte se jimi. Já jsem Hospodin, váš Bůh.“
TEXT: Ř 1,
18-32:
18 Boží hněv se zjevuje z
nebe proti každé bezbožnosti a nepravosti lidí, kteří svou nepravostí potlačují
pravdu.
19 Vždyť to, co lze o Bohu
poznat, je jim přístupné, Bůh jim to přece odhalil.
20 Jeho věčnou moc a
božství, které jsou neviditelné, lze totiž od stvoření světa vidět, když lidé
přemýšlejí o jeho díle, takže nemají výmluvu.
21 Poznali Boha, ale
nevzdali mu čest jako Bohu ani mu nebyli vděčni, nýbrž jejich myšlení je
zavedlo do marnosti a jejich scestná mysl se ocitla ve tmě.
22 Tvrdí, že jsou moudří,
ale upadli v bláznovství:
23 zaměnili slávu
nepomíjitelného Boha za zobrazení podoby pomíjitelného člověka, ano i ptáků a
čtvernožců a plazů.
24 Proto je Bůh nechal na
pospas nečistým vášním jejich srdcí, takže zneuctívají svá vlastní těla;
25 vyměnili Boží pravdu za
lež a klanějí se a slouží tvorstvu místo Stvořiteli - on budiž veleben na věky!
Amen.
26 Proto je Bůh vydal v moc
hanebných vášní. Jejich ženy zaměnily přirozený styk za nepřirozený
27 a stejně i muži
zanechali přirozeného styku s ženami a vzplanuli žádostí jeden k druhému, muži
s muži provádějí hanebnosti a tak sami na sobě dostávají zaslouženou odplatu za
svou scestnost.
28 Protože si nedovedli
vážit pravého poznání Boha, dal je Bůh na pospas jejich zvrácené mysli, aby
dělali, co se nesluší.
29 Jsou plni nepravosti,
podlosti, lakoty, špatnosti, jsou samá závist, vražda, svár, lest, zlomyslnost,
jsou donašeči,
30 pomlouvači, Bohu
odporní, zpupní, nadutí, chlubiví. Vymýšlejí zlé věci, neposlouchají rodiče,
31 nemají rozum, nedovedou
se s nikým snést, neznají lásku ani slitování.
32 Vědí o spravedlivém
rozhodnutí Božím, že ti, kteří tak jednají, jsou hodni smrti; a přece nejenže
sami tak jednají, ale také jiným takové jednání schvalují.
poslání: Iz 2, 3. 56, 6-8; Ř 15, 5-9:
Iz 2,3
Mnohé národy půjdou a budou se pobízet: „Pojďte, vystupme na horu Hospodinovu,
do domu Boha Jákobova. Bude nás učit svým cestám a my po jeho stezkách budeme
chodit.“ Ze Sijónu vyjde zákon, slovo Hospodinovo z Jeruzaléma.
Iz 56,6 Těm z cizinců,
kteří se připojili k Hospodinu, aby mu sloužili a z lásky k jeho jménu se stali
jeho služebníky, praví: „Všechny, kdo dbají na to, aby neznesvěcovali den
odpočinku, kdo se pevně drží mé smlouvy,
7 přivedu na svou svatou
horu a ve svém domě modlitby je oblažím radostí, jejich oběti zápalné a obětní
hody dojdou na mém oltáři zalíbení. Můj dům se bude nazývat domem modlitby pro
všechny národy,
8 je výrok
Panovníka Hospodina, který shromažďuje zahnané z Izraele. Shromáždím k němu
ještě další, k těm, kteří už k němu byli shromážděni.“
Ř 15,5 Bůh trpělivosti
a povzbuzení ať vám dá, abyste jedni i druzí stejně smýšleli po příkladu Krista
Ježíše,
6 a tak svorně jedněmi ústy
slavili Boha a Otce našeho Pána Ježíše Krista.
7 Proto přijímejte jeden
druhého, tak jako Kristus k slávě Boží přijal vás.
8 Chci říci: Kristus se
stal služebníkem židů, aby ukázal Boží věrnost a potvrdil sliby, dané otcům,
9 a pohanské národy aby
slavily Boha za jeho slitování, jak je psáno: ‚Proto vzdám tobě chválu mezi
národy a jménu tvému žalmy zpívati budu.‘
Poznámky k textu kázání viz ...
Zajímavý text! Jen mě zajímá, kolik evangelíků je dnes evangelíky proto, aby nebyli katolíky?
OdpovědětVymazatJe jich asi méně, než před dvaceti lety, ale stále žijí. Jsou však nové formy sebevymezovani, "abychom nebyli jako tamti," jen ti tamti se mění, dnes hlavně nevěřící, nebo fundamentalisté, konzervativci, liberálové ... Věřící se utvrzují v tom, že nejsou konzumní, nečumí na televizi (aspoň ne tolik), žijí hlubší život, ne konzumní, zatím co nevěřící v neděli chrní, marní čas u televize nebo PC, případně smrdí v hospodě, oni voní před Pánem v kostele ...
Vymazat